Teater

                                              Kabaré


Kabaré har vi på skolan varje år och har så haft i 20 år. Att spela teater och stå på scenen är ett fantastiskt sätt att befästa kunskap, arbeta med det svenska språket och öva på att tala inför andra. Ibland är det enklare att tala inför publik, när man spelar någon annan med peruk & med utklädningskläder. Enkel rekvisita till gör det mer verkligt och man kan gå in i sin roll helhjärtat. De första åren hade vi kulisser på skärmar. Idag använder vi oss av tekniken allt oftare d.v.s har en storbildsskärm bakom eleverna med ett bakgrundsfoto eller en filmsnutt. Vi hyr en sal med scen men ni som har en aula eller stor sal med scen använd den!
Hur går kabarén till?

1.Vi har ett tema på skolan. De senaste 10 åren har vi utgått från temat, ex. Livet, vänskap, Världens barn, Sollentuna.

2. Bifrostinpirerat (pedagogik från Danmark) får eleverna en "Happening"först. En upplevelse som t.ex. teater eller film.

3. Inspirerade från punkt 2 har vi en brainstorm om vad de vill göra. Pedagogerna delar in eleverna i lämpliga grupper efter önskemål.

4. Sedan är de med och skriver manus till sin scen och övar in den. Hos oss övar de under fritidstid
1 gång/vecka under ca. 6-7 veckor och gör rekvisita till.

5. Alla manussnuttar/scener dras ihop till en föreställning med röd tråd.

Några barn är med och för historien framåt. Ex. handlingen utspelar sig på ett bibliotek där varje bok är en scen, en skola med olika magiska dörrar eller med ett rymdskepp där man landar på olika planeter.

6. Vi har ett genrep på skolan någon dag innan.


7. Kabarédagen har vi två föreställningar. En under dagen då förskoleavdelningar, mor- & farföräldrar och andra skolor bjuds in. Dagsföreställningen blir som ett extra genrep på plats för att se ev. ändringar.  Kvällsföreställningen är för föräldrarna och syskon. Vi bakar även in ett överraskande vuxennummer med pedagogerna på skola och fritids. Uppskattat inslag. Varje kabaré avslutas med ett gemensamt sångnummer med upptryckta t-shirtar och blommor från föräldrarådet.








Stoppteater/dilemmateater

Under SO-lektionerna när vi arbetar med värdegrunden och kamratskap är stoppteater & dilemmateater ett utmärkt sätt att arbeta kring detta. I stoppteatern spelar eleverna upp händelser med ex. ett mindre bra slut. De spelar upp sketchen igen och publiken stoppar och går själv in och spelar en vald roll men gör på ett annat sätt. Under dilemmateatern brukar jag spela upp ett dilemman men med två slut. Jag lånar elever som får vara med i små enkla scener.  Sedan får de göra egna. Bra att ge dem färdiga dilemman eller som jag gjorde nu i åk 1 så tittade vi på "Ugglan och kompisproblemet" 
på Beta.sli eller ur.se först. Sedan spelade efter dem. Det klarade elverna fint. De som var blyga tog bara en mindre statistroll men de blir delaktiga ändå då alla roller är viktiga. För åk 2-3 kan serien "Vara vänner"på beta.sli vara en bra serie att titta på och som är uppbyggd på ett verkligt sätt med två olika slut.


Att få ned skolans Likabehandlingsplan på elevnivå fick vi i uppdrag av vår rektor Mia. Min klass gjorde dilemmateater på detta. Ex. försökte vi få fram skillnaden mellan mobbing och att retas lite. Det blev småfilmer om detta. I en film handlade det om mobbarna som var tre och var dum flera dagar i rad mot en kamrat. De fick också göra ett bra slut. Här stod de två som tittat på mobbingen tag i problemet och stöttade den utsatta. Den andra filmen handlade om "retstickan".  Att när man kanske
  pillar någon i sidan eller gör ett småbus någon gång är man mer en tillfällig "retsticka". Filmerna visades på skolans elevråd där de andra klasserna också hade arbetat med Likabehandlingsplanen. 









Engelskateater


Innan eleverna slutar i åk 3 hos mig skriver vi ett engelskamanus tillsammans. Vi väver ihop det vi arbetat med/lärt oss ex. färger, sånger, väder, siffror, djur m.m. Här nedan är ett ex. på ett sådant manus. En elev är en sorts presentatör och för handlingen framåt. Här handlar det om familjen Simpson. De ska titta på TV och byter kanal med en stor fjärrkontroll. Det blir allt från väderpresentationer från olika länder (kommer in i lämpliga kläder efter väder), en djurkanal där 
fiskar äter upp varandra (utspelades i en dockteater med fiskar på pinne), sånger och annat. Enkel rekvisita samt passande kläder. Alla är med och bidrar med något ex. bestämmer vilket djur man ska 
vara, familjemedlem eller vad man ska heta. Det bästa med att skriva manus och att repetera 
tillsammans är att alla lär sig varandras repliker (hur bra är inte det..). Sist valde vi att spela upp för övriga skolelever och sedan spelade vi in teatern på film och visade föräldrarna.




Sången "One, Two..." är från boken "English Nursey Rhymes sångbok" (Studentlitteratur AB).
 Sången "The Weather" är från "Go Yoyo, go". En barnserie från ur.se

Manuset familjen Simpson finns som länk här..

Macic Bean har gett ut Amanda Grahams bok. En söt fiskhistoria om hur livet kan vara i havet. "Looks like lunch". Vem äter vem/vad i havet. Gäller att se upp när man är en liten firre.




Boktips



Min dramalärare på Lärarhögskolan hette Kent Hägglund. Jag tror alla som har varit kontakt med honom tycker samma sak...originell och fantastisk. Han har bl.a. skrivit boken nedan..(Adlibris)

Dramabok



Ett annat boktips för att få ihop sin grupp/klass är denna klassiker. Vet ej om den finns att få tag på längre.. Skolans VD Ninni som är dramapedagog rekommenderar den varmt.


Hur börjar man enkelt?

Små enkla charader är aldrig fel. Skriv lappar med ex. yrken, djur, verb. Spela upp och låt gruppen gissa. Är någon blyg kan man förslagsvis gå upp i par.
Sedan kan man sitta i ring och skicka runt en sak ex. en kaplastav. Alla ska låtsas att kaplastaven är något annat och visa för de andra i ringen. De andra får sedan gissa. Ex. borsta tänderna, spela fiol, spela tennis, läsa o.s.v. 
Att skiva ett litet manus tillsammans som en saga kan också vara kul. Ledaren börjar t.ex. med att skriva "Det var en gång ett slott..." Sedan turas man om att hitta på vad som ska hända. Bra att ha läst lite sagor innan förstås som fin inspiration. Sedan kan man ex. göra dockteater på detta. Då använder barnen bara rösterna och låter figurerna spela. Läs gärna om författaren H.C. Andersen som var förtjust i just dockteatrar.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar