Vi har beställt fjärilslarver från England. Spännande och fascinerande att följa deras utveckling från larv, till puppa och sedan till fina fjärilar att släppa ut i naturen.
Vi dokumenterar utvecklingen.


Vi kikar  vad fjärilens delar heter och ritar egna fina fjärilar.


Med inspiration från Pinterest gör vi fjärilens faser av pasta och på papptallrikar. Gnocchi, farfalle, bulgur och skruvpasta passar fint. Vi skrev på engelska och svenska. Puppan hängde vi på en liten pinne.


Här hänger de färdiga fjärilstavlorna.

Min kollega har byggt en vulkan av Papier mache.
Jag lånade den, då vi jobbade med vulkaner. Blanda lite rött färgpulver och 2-3 tsk bakpulver. Lägg i vulkanmynningen. Häll på 1/2 dl ättika. På ungafakta.se under pysselfliken kan man bygga en egen, lite enklare sodavulkan.

 Ärtodling till minitemat "De fyra elementen".

Maneter av plastband, djupa papptallrikar, kaffefilter, tuschpennor, lim och vatten på sprayflaska.


Experiment med salladskål, karamellfärg och vatten för att se hur växterna suger upp vätska.



 Odlat gula ärtor för att se vad växter behöver. I mjölkkartonger odlar vi gula ärtor som legat i vatten i ett par dagar. Då vi sett programserien "Klorofyll" på "Beta.sli" förstod en av eleverna att kartongerna måste ha hål i botten för att inte göra rötterna för blöta. Vi gjorde också experiment med odlingar i mörker, utan vatten, utomhus i kylan samt utan jord för att se om ärtorna började gro ändå.

En ärtodling gjorde vi i ett tom CD-fodral för att se hur ärtan gror.



Under mini-temat "De fyra elementen" provade vi på experiment. Här om eld. Vi såg filmen om "säkerhetständstickan" på beta.sli.se. Vi (fröken) tände ljuset och så pratade vi innan om vad eleverna trodde skulle hända om man satte över ett glas. Då de tidigare lärt sig om vilka tre viktiga delar som behövs (något brännbart, syrgas samt något som håller igång temperaturen ) var det inte så svårt att gissa. Vidare blev det en bra och naturlig diskussion om brand, 112, hur man släcker eld , var vi har vår uppsamlingsplats på skolan m.m. Vidare väver jag in detta tema i svenska. Se under svenskafliken.
Tomma burkar som fylldes blev starten på mini-temat.



Jag och min kollega Elin byter ibland lektioner. Jag har lite bild med hennes klass och hon kommer in till mina elever och gör något praktiskt. Här ett "Slutet rum". På affären "In och finn" hittade jag denna glasflaska. Med jord, lecakulor, lagom med vatten och här ampellilja har klassen med Elin gjort ett sk. "slutet rum". Vi har dokumenterat hur vi gjorde och vad som förväntas hända. Om ett år ska vi rita eller fota hur det ser ut. Någon tror att det ruttnar och någon annan tror att växten klarar sig då den producerar syre. Vi får se....;)

En elevs dokumentation kring det slutna rummet.


På TGR hittade jag de här saltexperimenten (20kr styck). Inom 24 h fick vi ett fantastiskt resultat. Vi har dokumenterat händelseförloppet i tre rutor. 1. Så här gjorde vi. 2. Det här tror jag kommer att hända. 3. Så här blev det. 
Vidare blir det en GOTD om salt.


Vi har gjort småkrypsböcker. Under mallfliken finns material att  skriva ut.

 Plocka, pressa och laminera in växter. Blir superfina på klassrumsfönstren. Skriv vad det är på.

En elev kom med lingon som vi fick smaka på och visade hur det går till att plocka dem. Sedan kokade vi lingonsylt till hela fritids. Farmors enkla recept finns under "receptfliken".


På Pinterest finns massor av förslag av hur man gör fjärilar. Jag gjorde någon mixavariant nedan.

Citronfjäril av tunt papper och en piprensare.


Min lärarvän Päivi har gjort dessa fantastiska björkar med sina elever i Finland. Så fina!
A3 papper (minst). Päivis elever tejpade med målartejp först (där stammarna ska vara) och sedan målade bakgrund. Dra bort målartejpen. Sedan tog de svart färg på plastkort (kreditkort) och drog svart på stammarna (från kanten och in). Björkarna ska pryda skolavslutningshallen.
Jag gjorde björkarna på ett annat sätt. Se ovan.



Under "Grej of the day" handlade det om maskrosen. Sedan plockade vi några och kollade på stjälkarnas cylindrar och gjorde nostalgiska "krusiduller".




Under mallfliken nr. 26 finns naturuppdragskort. Skriv ut, klipp ut och laminera. Använd när ni är ute i skogen. Läsförståelse, lite matematik och naturkunskap övas. Idén om uppdragskort är inte ny och denna har jag inte tillverkat själv utan hittat i skolans gömmor. Troligen från lektion.se.
Hitta på egna som "vilket är det äldsta trädet du ser", " hitta något som inte tillhör naturen", "rörelser"...




Gör din egen läsk


1. Häll upp kallt vatten i en tillbringare.

2. Tillsätt några droppar karamellfärg.

3. Rör ner 2 msk florsocker och 3 tsk bikarbonat.

4. Blanda i saften från en pressad citron.



 Zebror i kol.
Klassens årstidsträd. I höstas hade vi lönnlöv med dikter och äpplen med sagor. Under vintern har det suttit klippta snöflingor och sedan julgranskulor med mönster. Nu har knopparna kommit lagom till våren och snart blir det fina blad.

Grodans livscykel. Bilder från Montessori ide'er 1, förlag Gothia.
 Grodor och näckrosor inspirerat från Pinterest "Frogs in Monet".
 Vitt papper, gult papper, blått papper, två olika sorters grönt papper, limstift, sax och blyertspenna.
Fröken bjöd på en grodmall men övriga delar gjorde ettorna själva. Några behövde dock stöd med att göra blomblad. Vi fick med en groda, ett näckrosblad, en näckros (tre-fyra stycken som limmas omlott), lite vågskvalp av silkespapper, grodägg. Några gjorde en tunga och en god fluga.


Faktatavla om ödlor. En del öken och en del regnskog.


Fiskens delar. Hittade ett fint kopieringsmtrl. i pärmarna "Montessori ide'er" 1" från förlag Gothias.
Dissekera strömming och titta på fiskens delar på och i. Vi hittar gälar, fenor, ögon, lever, simblåsan och rom.



 Tips från en massa olika forum. Skelett av tops på svart papper. Kraniet kopierade vi.



Färdiga skelett av f-klass och åk 1. På sidan arbete kring hjärtat. Blått garn för syrefattigt blod och rött för syrerikt blod.




Ödlor. Först papperslera på mall i over head-plastficka. Sedan gips, färg och klarlack.


Mall.


 Inspiration.



Grundat med flaskfärg.


Små texter om ödlorna skrevs av eleverna i åk 1 i appen "Skolstil". De fick välja på att skriva fantasitexter  eller riktig fakta. Jag har läst om reptiler och vi har sett filmer om ödlor.


Färdiga ödlor. Fina!

Fakta: " Ödlor är växelvarma". "Ödlor kan klättra". "Ödlor äter syrsor, flugor och larver".
Fantasi:"Min ödla heter Vivi. Hon bor under en sten. Hon har en kompis som heter Ödlis. De är 7 år gamla".




Kopieringpapperslådornas lock kan bli fina planetlådor. Inspirerat från facebookgr. "NO och teknik åk 1-3".


Vinterträd. Måla en svart stam och rötter med svart vattenfärg. Ta mycket färg och vatten och gör en mindre pöl i toppen av stammen. Ta ett avklippt sugrör och blås ut grenar. Ta oljepastellkrita och rita dit snö. Görs på blått A4.


Inspiration till vinterträd men också en promenad när det har snöat.


Min finska lärarvän Päivi har gjort dessa fina lönnlövsrävar med sina elever. Björklöv som nos och öron. 


Arbete kring våra svenska träd. Björken efter ett tips på FB-sidan "Tips och ide'er åk 1-3. Limmas in i NO-boken som är en Sugarbook i A3 storlek.




Älg. Fot och två händer av papper.


Fåglar. Handtryckt med blå flaskfärg och detaljer med tuschpenna. Inspirerat från www.jimmywidegren.com



Spindel sett på bild och gjort en egen. Svart papper viks och man ritar en halvcirkel av en assiett. 8 ben ritas på pappret som blir över. Limmas in i "gapet". Limma i gen och gör ögon av vitt papper och svarta pupiller. Kan hängas upp i snöre eller limmas på färgat papper.

Fiskar av papptallrikar har min lärarvän Päivi gjort. Så fina!


Sinnet känseln. Man får en hemlig sak av fröken under bordet. Sedan ritar man det man känner. Kul upplevelse.

Vi har vid flera tillfällen fött upp fjärilar i klassrummet och följt deras fantastiska utveckling. Till det gör vi en fjärilsbok där vi förutom att rita fjärilens delar också ritar utvecklingen.



Löv som plockats i närmiljön och pressats.


Arbete med stannfåglar. Talgoxe, blåmes och domherre.


Stilleben av rönnbär. Oljepastell används till vas, bär och blad. Ta en svamp och vattenfärg och dutta dit bakgrund. Vi limmar upp de flesta teckningar (som görs på A4) på en större variant. Ex. finns de på Aba-skol.se och heter tonpapper 25x32 cm. Blir en fin ram runt.



Abborre i papper. Rita en uppförstorad fisk på ett vikt papper. Klipp ut och måla med vattenfärgerna/akvarell. Låt torka häfta ihop hälften av fisken och fyll med hopknycklat papper/vadd. Häfta ihop hela fisken och häng i klassrumstaket. Häftigt om det både hänger rudor, gäddor, abborrar, ålar och laxar i taket.


Fjärilsaffischer. Varje elev gör en egen. Här finns fakta om fjärilens delar, det latinska namnet, fakta om just den arten och i hålutrymmet gör man en fjäril med stöd av akvarellpennor och konturer på over head från en riktig bild. Supernöjda elever. Ett besök på Fjärilshuset i Stockholm är toppen till det samt beställa fjärilar att föda upp i klassrummet från ex. "Hands on science ". Lappen  med fjärilens delar finns under mallar-fliken.



Handavtryck i arbete kring djur t.ex.



 På Rälsenskolan i Viby tillverkas varje år fantastiska arbeten av eleverna kring aktuellt årstema. Här ett jordklot i genomskärning. Papier mache' på en badboll som sedan får torka. Öppna upp och täck med gipsbindor som sedan målas. Fint! Fakta skrevs sedan om jordklotet.

Vulkan. Kan byggas av hönsnät, Papier mache' och målas över med flaskfärg. Visades på en uppskattad vernissage där elverna redovisade muntligt till varje skapelse.



 Igelkottar i trolldeg med kastanjeryggar och pärlor till ögon & nos. Vi tittade på film om igelkotten och gjorde lövhögsbon i gamla knäckebrödskartonger med lönnlöv i. Vi kunde sedan gå vidare och prata om träd, löv, varför löven byter färg och varför tappar träden sina löv. Ur Majemas lärarpraktikan "höst", kopierade jag små igelkottböcker som vi skrev och ritade i.





Arbete med insekter. Vi ritade hur vi tror att insekten ser ut från fantasin/minnet. De två första är "fantasi" och de två efter är ritade efter bilder i bok (samma elever). Nu kunde vi titta på detaljer (ben, vingar, antenner m.m.) och häpnas över hur fina de blev i steg två!






Steg två. Detaljer och färger är viktiga ( over head/ljusbord för de som vill). Färglagt med färgpennor som går att vässa. Ritade insekterna i cirklar på vitt A4 och klistrade upp på färgat papper bredvid Steg 1. Sedan skrev vi fakta om insekterna.






Blommans delar...vi  kollar in i riktiga tulpaner. Sedan ritade vi Stilleben av vaserna.






Steg 1 använde vi blyerts och sudd. Steg 2 akvarellpennor. Steg 3 måla ut färgerna med lite vatten och pensel.

Färdiga alster :)








Från sidan Skapligtenkelt.se hämtade vi inspiration till egna tulpaner. Gröna sugrör, papper som klipps i 10x10 cm och viks omlott. Ett blad klipps i papper och fröken hjälper till med limpistolen för att få blomman/kronbladen att fastna vid sugrörspistillerna...



Efter att ha lyssnat på Roald Dahls romantiska kärlekshistoria "Naddapdlöks" blev vi intresserade av sköldpaddor. Vi tittade på filmer om sköldpaddor och gjorde egna av papptallrikar med flaskfärg och grönt papper till huvud, svans och ben. 


Alla sköldpaddor på plats i ett hjärta. Herr Hoppig fick ju trots allt fru Silver till slut..




Skolans årstema "Livet"förde oss till Skansen för att titta på djurlivet. I visningen "Hitta Nemo" fick vi träffa på djuren i korallrevet och lemurer från Madagaskar.






På stora kartongbitar målade vi bakgrund med flaskfärg. Växter och koraller skrev vi ut från nätet. Fröken valde sedan ut djur som man kunde välja på att rita samt lära sig mer om. På sidan av tavlorna mätte vi upp hur långa djuren var i verkligheten med hjälp av plastband, sax och linjal.




Med inspiration från youtubeklippet "Austins butterfly" ritade vi av djur med stöd av overhead eller mot fönster (få dit konturer med blyerts). Färgerna och detaljerna blev fantastiska för elever i åk 1 och med stöd av filmsnutten kunde fröken lätt ge feedback/feedfoward utan att någon tog illa upp (kanske lite mer orange här, lite skugga där...),

Fröken hade skrivit enkla fakta som man sedan skrev av i appen "Skolstil". Naturligtvis kunde man skriva egna enkla meningar från det man kom ihåg från skolvisningen på Skansen. Sedan hade vi vernissage för andra elever och berättade om djuren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar