Elevinflytande

Alla skolor har förhoppningsvis regelbundna klassråd och elevråd på skolan. Många skolor har dessutom ett fritidsråd. Viktigt tycker jag är att hålla dessa möten levande och betydelsefulla d.v.s att det ska vara en mening att ha dem. Eleverna ska känna att de tas på allvar och att relevanta önskemål/förändringar faktiskt sker och inte bara rinner ut i sanden. Vi har sett att ett "tema" för mötet har underlättat så att det inte svävar iväg med massönskningar. Ex. matsituationen vid ett tillfälle, Likabehandlingsplanen, och skolgården vid ett annat.
Elevinflytande är förstås inte bara klassråd och elevråd. Eleverna är med och påverkar dagligen  hur de vill redovisa, lektionspassens utformning, små val som "vilket av dessa 10 däggdjur" vill du skriva om o.s.v. Dock är det förstås vi pedagoger som har huvudansvaret att se till att samtliga elever får den kunskap de ska ha med sig och övat upp de förmågor som behövs inför vuxenlivet.
Under året har vi ett gemensamt tema som vi arbetar med på både förskola och skola. Då vi i skolstarten för över 20 år sedan var en skola som var med i ett Bifrostnätverk hänger det till viss del kvar idag, låt säga att vi är Bifrostinpirerade (pedagogik från Danmark). Jag tycker det är toppen och det är ett utmärkt sätt att få eleverna engagerade och få mycket inflytande. Idag är ramarna lite mer strama och vi har en fot med i LGR 11 föstås. Men tänket är kvar och påminner om hur vi sätter upp skolans kabaré (se teaterflik).
1. En happening med en typ av upplevelse ex. teater av pedagogerna, film eller bok.
2. Eleverna gissar vad årets tema ska vara. Vi har "Brainstorm" om vad vi vill lära oss. Först en gemensam muntlig med en massa härliga idéer. Sedan en skriftlig där var och en skriver/ritar på post-it lappar.
3. Pedagogerna har sedan en planeringstid då vi kikar på alla önskemål och kikar på hur vi kan arbeta med dem under terminen. Vi tittar även på hur önskemålen kan passa under skolans studieplan. Under sex veckor har vi arbete i verkstäder 1 dag/vecka. Vi arbetar i nuläget f-1 och åk 2-3.
4. Höstterminen avslutas med en vernissage om vad vi arbetat med för de andra Rälsenskolorna. Här visas det upp lekar, sagor, målningar, skapelser, foton, texter, filmer och det bjuds på tilltugg.


Vårterminen startar på samma sätt under temaarbetet. Här har eleverna uppmärksammat andra gruppers arbeten under höstterminen och blir inspirerade av dem. Att ge sig iväg på museebesök med visningar som passar in i temat eller bjuda in föräldrar är ett naturligt och uppskattat inslag under temaarbetet men också i de övriga skolämnena. Ex. har vi haft föräldrar som berättat om sina yrken eller släktingar med specialintressen som passat in i ett arbetsområde.

Elevinflytande kan vara något så enkelt som en låda i klassrummet där man får lägga i önskemål. Tex har vi i klasserna har en "Grej of the day-låda". Här kan eleverna önska något de vill lära sig mer om. Titanic låg som klar favorit.

VÖL  är en enklare variant av "Brainstorm" som min tidigare kollega Helena tipsat mig mig om. Dessutom blir det en tydlig uppföljning av ett arbete och lättare att se progressionen.Vi kan använda VÖL inför ett nytt arbetsområde ex. fåglar.  På activboarden skriver vi V=vad kan vi och sedan Ö=önskar ta reda på. När arbetsområdet är klart chekar vi av, L=lärt oss.
Här blir det tydligt om vi fått svar på det vi önskade och kan också jämföra med det vi visste från början. I åk 1 har vi gjort VÖL tillsammans men framöver är tanken att eleverna sitter ex. i par eller själva.
Elevinflytande på en liten men ack så viktig nivå. Här är Ludvig åk 1 som har kommit på en sorts matteorm. Han blir verkligen inspirerad av de pysselfilmer från Pinterest som jag visar emellanåt. Den här idéen förverkligade vi och gjorde tiokompisormar av. Se mattefliken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar