Bild, som ämne

Under åk 1 (även in i åk 2-3)
- Materialvård ( hur man tvättar en pensel, ställer den upprätt vid torkning, torkar sin plats...)
- Grundfärger (blanda olika färger från blå, röd och gul med hjälp av tonfärgerna  vit och svart för att få ljusare resp. mörkare nyanser)
- Prova på olika tekniker och material.
- Förstärka texter och använda bilden som ett verktyg i olika skolämnen.
- Samtala om bilder i olika läroböcker och högläsningsböcker.

Material att prova på;
  • kol
  • vaxkritor
  • oljepastell
  • blyerts
  • tusch
  • papiér mache
  • lera
  • akvarellpennor
  • vattenfärg
  • olika sorters papper och kartong
  • återvinningsmtrl. (äggkartong, glasspinnar, toarullar)
  • trä
  • limsorter
  • flaskfärg
  • glasfärg
  • fingerfärg
  • trolldeg
  • gips
  • naturmaterial (pinnar, kottar, löv, sand...)
  • halvmaterial (flirtkulor, glitter, pärlor, tråd, garn...).
  • "vässapennor" (färgpennor som går att vässa)
Åk 2-3
- Följa instruktioner och ta ansvar för att vårda redskapen.
- Prova på olika tekniker och material.
- Förstärka texter och använda bilden som ett verktyg i olika skolämnen.
Foto och överföring av bilder med hjälp av dataprogram.
- Analysera /samtala om läroböckernas bilder.

Konstnärer

Att arbeta kring olika konstnärer och besöka någon konstutställning är ett uppskattat inslag i skolan. Ett besök till Moderna museet, Arkitekturmuseet eller min favorit Nationalmuseet kan bli en av höjdpunkterna. Att boka en skolvisning är att föredra.
Vill man göra en budgetvariant kan man ta fram kända konstverk från nätet och arbeta/prata om. Picasso, Monet, Kandinsky,  C. Larsson, Matisse och van Gogh är några konstnärer jag uppskattar. Vad kan man göra mer än att berätta lite om konstnären (beta-pedagog har serien "Berömda barn" m. bl.a. Picasso lättläst)?



Arbete kring Pablo Picasso i bild och svenska. Efter läslyftets modul "samtal om text" använder vi oss gärna av läslogg vid texter. Jag läser boken om Picasso högt. Sedan få de två och två stryka under svåra ord från texten på en papperskopia (2-4 sidor/grupp). Orden skrivs sedan in i en läslogg. Vid ett annat lektionstillfälle använder vi oss av ordlistor eller nätet för att hitta förklaringar/synonymer på orden. Avslutningsvis samtalade vi om några av Picassos mest kända verk och gjorde egna konstverk. Till målandet lyssnade vi på spansk musik. Lite matematik fick vi också in då vi räknade ut Pablos ålder vid några av hans konstverk.
                      





Picasso; 
Brukar göra enkla Picasso-porträtt som alla får till. Man arbetar två-två. En ritar av den andre genom att på ett A4( med hårt underlag under) rita av med svart tuschpenna. När man väl satt ned pennan på pappret får man ej kika ned och ej lyfta pennan....bara titta på sin kompis. Blir hur tokiga teckningar som helst och många skratt. Samtliga elever "lyckas" och sedan fyller man i de områden som blir med ex. färgpennor som går att vässa.








Monet;
Låt eleverna inspireras av Monets näckrosor och måla med akvarellpennor.

Vincent van Gogh;
Måla landskap med enbart streck och vatten/akvarellfärg. Måla stilleben av solrosor i vas.Inspireras av hans Solrosor i vas eller "Starry night ballance".


Kandinsky;
Rita geometriska former som går i varandra med svart tusch (anv. linjal och saker att rita av). Färglägg de områden som blir med olika färger. Inspireras av " 
Composition VIII"




Matisse;
Gör tryck med eklöv eller klipp ut löv och andra mönster med hjälp av mall och färgade papper. Inspireras av "The Cut-Outs".



C. Larsson;
Måla vad som gömmer sig bakom dörren. Inspireras av "Dan före julafton"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar