Svenska


I en större tavelram ritade vi ett våningshus. Sedan tillverkade vi små katter att använda till att öva ordningstal och lägesord/prepositioner.

 Lägesord och ordningstal till tavlan ovan.
Här finns exempel på uppdrag till lägestavlan.


Ett litet mini-tema kring "de fyra elementen" provar jag på nu i åk 2.  Klassen blev indelad i fyra grupper (fyra olika element). För att få en jämn fördelning lottar vi. Jag drar ett namn och den eleven får först välja ett element och så fortsätter vi till alla fått en grupptillhörighet.. Vi skriver både fantasi- och faktatexter. Det blir en hel del NO och teknik föstås, då vi lär oss mer om eld, jord, luft och vatten. Det bjuds på film, böcker och experiment. Under musiken lyssnar vi på "naturmusik" med ex. porlande vatten eller blåsande stormar (Spotify). Morgonen startar vi med en lugnade och sprakande "cyberbrasa"från youtube.  Allt arbete blir små A4-häften. 
Framsidan har vi målat med vattenfärg och skurit ut de fyra elementen med små cirkelmallar. Vi fick även besök av de två "härskarna" över fantasiplaneten med de fyra världarna eldvärlden, jordvärlden, vattenvärlden och luftvärlden. Att det skulle finnas härskare över vår fantasiplanet var en elevidé. Härskarna var inte riktigt överens hur världarna skulle skötas, de tyckte så olika. Här blev det en bra Värdegrundsövning för eleverna och de kom med bra tips hur man kan kompromissa. Vi gjorde en skrivmodell tillsammans för att skriva små fantasiberättelser. Eleverna är sedan tidigare vana med en skrivmodell/mall för att lättare få till en början, mitt och slut på sina texter (se under mallfliken). Den här modellen innehöll inget slut/lösning men de visste de om från början. Berättelsen skrev eleverna på sina skrivplattor på appen "Skolstil".  Avslutningsvis när arbetet är klart blir det någon sorts "Elementfest" där eleverna är utklädda efter de fyra elementen.
Skrivmallen.

Härskarna som tyckte olika om det mesta. Eleverna kom med idén att en kunde bestämma på natten och den andra på dagen..


Jordvärlden.



Elever lär av varandra och inspirerar varandra samt lär sig allra bäst när de lär ut till någon annan. Använder gärna mig av ett faddersystem på förskola-skola. Mina elever läser vid flera tillfällen för de yngre. De yngre får berätta eller göra något annat för de äldre. Viktigt är att tänka ut innan vilka elevpar som passar varandra, så det känns tryggt, lärorikt och trevligt. I klassrummet tänker jag oftast likadant. Jag visar något för en elev och hon/han får visa vidare för någon annan, ex. spel eller andra instruktioner.  Jag och eleverna vinner tid på detta, samt att man enligt många forskare lär sig bäst när man får förklara för andra och sätta ord på det man har lärt sig.



Jag läser gärna folksagor för eleverna. De är spännande, bjuder på nya ord, har oftast ett etiskt budskap, tydlig handling och den magiska siffran 3 finns mestadels med. Jag brukar börja med att läsa olika folksagor och introducerar "Spågumman" från "Läsfixarna". På ett loppis har jag fyndat en norsk pop-up bok utan text men med fina bilder. Med flera klasser har vi startat just sagoskrivandet med att skriva en gemensam saga utifrån en sida i pop-up boken. Vi gör en tankekarta först på figurer, platser och med något dilemma som ska hända & hur det ska lösa sig. Genom att ha läst folksagor som högläsningsböcker innan arbetet, är det inget problem att få igång elevernas fantasi & ide'er. Den gemensamma sagan med början, mitt och slut limmas in i en sugarbook. Sedan ritar vi bilder till. De är så nöjda när jag sedan läser upp den färdiga sagan. Scrolla längre ned på svenskafliken om ni vill se två modeller av startmallar på textskrivande.


Pop-up bok
Att få läsa sin text/saga för en klasskamrat är toppen. Allt textskrivande behöver en mottagare för att det ska vara meningsfullt att skriva.



På appen Smart Voice Recorder spelar jag in elevernas läsning. Ljudfilerna sparar jag på Drive och här kan man följa elevernas läsutveckling och jämföra årskursvis/individuellt. Det blir tydligt för både elever, föräldrar och pedagoger.


Vi gör något praktiskt på något sätt vid bokstavsarbetet i åk 1 hos mig. Som ni säkert märker vävs de övriga skolämnena in i bokstavsarbetet. Det har varierat under åren och jag har inte foton på allt. Här kommer en liten tipslista iallafall:

Apor hängande i svansen efter mall. Akvarium i lock från kopieringspapperslådor. Akvarium, måla glasburk med sand i botten. Affär (alla tar med en tom förpackning och vi leker affär).


Bär (vilka svenska bär finns). Björnen (film, rita & skriva till). Björk (se NO-flik). Bingo (numbers eller siffror efter ålder).

Cyklar i blyerts. Citroner (fyrbild m. kol, tusch, oljepastell & akvarellpennor)

Drakböcker (Majema Lärarpraktikan "höst"). Drakar att flyga. Dikter.




Elefanter (huvud och kropp sätt ihop med jungfruben). Experiment.


Fisk (köper strömming som vi dissekerar). Fjärilar (av papper/tapet, symmetri).
Florsockermålning (se receptflik). Fårtavlor. (Ull från bonde på väv samt svart flaskfärg).


Grodan (från ägg....). Geometri (collage av olika former eller rita av geometriska former inne/ute).
 (pinterestinspirerad)


Humlor (rita, film, fakta från böcker). Hönor (se PÅSK-flik). Hjärtan (se SO-flik).

Igelkottar i trolldeg (foto längre ned).

Jordglob. Jupiter (ballong, papier mache'). JAG-boken (namn, längd, vad man tycker om m.m.).


Namn.


Längd.


Gillar att göra.


Favoritfärg.


Kroppen (rita av på papprulle) Kompisarmband (tvinna tre bomullssnören, vik på hälften). Kartor 
(se SO-flik). Kattbok.

Lemurer (färglagt ringsvanslemur). Lönnlöv (rita av och skriv höstord i).


Minitavlor. Här en mus. 

Marmelad (vi gjorde egen äppelmarmelad, som kunde användas på skorpor på tea-partyt). Mäta längd (linjal, måttband, kroppsdelar, ute, inne). Mönster (rita eller gör halsband). Memory (rita och skriv engelska ord. Lamineras).


Nallebok (Majema Lärarpraktikan "höst"). Nyckelpiga målas på en sten. Noas ark (alla bidrar med ett djurpar).



Ormen Olle (alla gör en ormdel som sätts ihop till en lång orm på väggen). Ormspel (addition på ritad orm).

Pirater (läs piratbok, rimma, piratskepp, ungafakta.se). Polydronbygge (mattematerial). Vika pappersflygplan (med kasttävling utomhus). Potatistryck (dela potatis och skär till en stämpel). Påfåglar (pappersstrut nedan).

Hela påfågelgänget. Fjädrar, blått A4, färdiga plastögon, lim samt papper till näbb.


Q-djur (fantasidjur).

Rönnbär (halsband görs eller stilleben av rönnbärsklase i vas). Rörelselekar. Robotbok.

Svamp (ritat, plockat och tittat på svampens delar). Sinneslekar (smaka, Kims lek, blindbock..) 

Sköldpaddor (se under NO-flik). Spökbok. Simon say's (eng. rörelselek). Skelett av tops.

Trollböcker (Majemas Lärarpraktikan.). Vi skrev enkla fakta om troll, ålder, namn, bo o.s.v. Teater. 
Tangram (mattepussel).

Ugglor. Uttern. Uppland.


Vantar på lina (måla mönster så att paren passar ihop). Vattentema (gas, fast och flytande form).

Xylofon (provpela på musiken).

Ysta ost. Yngel


Zebror ritade med kol. Läs gärna "En ettas dagbok" av V. Sundvall.



Åsnor. Återvinningsbygge (bygg något nytt av något gammalt. äggkartong, glasburkar m.m. 
Äppelböcker i form av ett äpple. Änglar. Äpplen i gips (gipsbindor & färg). Äppeltryck. Ärtbygge (se MA-flik). Äpplen med akvarellpennor.

Ödlor. Örat (hur ser det ut inuti). Ögat.
Mer beskrivning under NO-flik.


Några foton nedan från olika praktiska arbeten i åk 1 vid bosktavsinlärning..




Apa att hänga på tråd i fönstret.



Äpple i blyerts och sedan akvarellpenna.


Stilleben av rönnbär.


Fyrbild med citroner. Vi har gjort pumpor och andra saker med.


Marianne en kollega, brukar göra de här underbara cyklarna med eleverna. Ett steg i taget och följ instruktionen både muntligt samt med hjälp av att man ritar upp på whiteboard/activboard.


Cykel av elev i åk 3.


Trollsagornas bas. Till vänster sidorna och till höger framsidan som färgläggs med vaxkritor. Resultat se längre ned i fliken.




Ormen Olle. Alla gör en del. Ta ett vitt A4 och markera ex. två punkter på vänster kortsidas kant med 14 cm mellan punkterna. Gör likadant på motsatt sida och för ihop punkterna med en slingrig linje (uppe &nere).




Elefanter


Drakböcker som går att öppna.


Kattbok, robotbok och Nallebok, (kopieringsmtrl. Majema, Lärarpraktikan)




Egentillverkad äppelmarmelad.


 Polydron

Hitta geometriska former ute/inne.


 Drakbokstillverkning.


Trollböckerna är färdiga!


När en författare är klar med en bok, har man vanligtvis en releasefest. Vi firade våra första enkla sagoböcker om troll med ett tea-party. Uppskattat moment och så stolta ettagluttare...


Lästräd.


Läslemur.


Hemma och i skolan kan eleverna fylla i läsfigurer som jag har ritat. Efter läsnivå ökar rutorna att fylla i. Lagom att börja med 10 minuter/ruta och tio rutor att fylla i. Känns skönt för eleverna att lämna in dem och de är stolta över sin läsning. Vi sätter upp dem i klassrummet. Här är en snögubbe. Varje rand i halsduken är värd 10 minuters läsning. Fler läsfigurer finns under fliken mallar..


Skrivmall i åk 2-3. PPP-lappen kallar jag den. Skriv in Person, Plats och Problem. Sedan för in med enkla ord/meningar i de fyra rutorna ; Början, Problem, Lösning och Slut. Förenklar skrivandet. Jag har en låda med inspirationsord i också om man kör fast. Inspirationsord kan vara ex. grådvärg, uggla, häxa, slott, skepp, godisskog, fastnar i nät, räddas av råtta, partaj...o.s.v.



Substantivburkar åk 3. Jag ritade burkar och eleverna ritade valfritt innehåll.







Slå in paket två och två. Valfri sak/substantiv. Ge ledtrådar på utsidan vad det är..få in både verb och adjektiv.
Pingisrack=  "Den är gjord av trä och gummi. På ena sidan röd och på andra sidan svart. Den är lite rund och har ett handtag. Man kan slå med den".



Bildsaga för åk 1. Mallen har min kollega Lena gett inspiration till. Bildsagorna scannas sedan in och dras upp på activ boarden. Med en pekpinne kan eleverna berätta sin historia muntligt för sina klasskompisar. Självklart gjorde vi en gemensam bildsaga först och det var ok att göra en liknande/härma. Djurtemat blev använt i samtliga berättelser. Vidare kan eleverna skriva ned en berättelse/saga från sina bilder. Instruktionen blir att hålla sig till sina bilder för att få en röd tråd i texten. Återkoppling/feed foward från pedagog kan bli att "strössla" berättelsen lite till ex. med några adjektiv. Beskriva fjärilen, beskriva grottan..o.s.v. När eleverna blivit lite säkrare (åk 2-3) kan kanske klasskompisarna ge feedback och feed foward på texten. Exempelvis med två "uppåtpuffar" och en önskan (two stars and a wish).

Att göra bildsagor som start på en berättelse är tacksamt. Det blir förstås lättare om man utgår från något man känner till. Många elevarbeten startar med en saga, högläsningsbok eller att vi arbetat med fakta först. Ibland också i en kombination. I bilderna ovan hade vi gjort ett besök på Skansen-akvariet och sedan läst om och tittat på djur från Madagaskar. I ett annat arbetsområde läste jag "James och jättepersikan" av R. Dahl, Vi lärde oss om småkrypen i boken under NO-lektionerna och skrev sedan (liksom herr Dahl själv) berättelser med blandad fakta och fantasi.



1 kommentar:

  1. Hej!
    Så mycket roligt du delar med dig av! Har du möjligtvis dina "inspirationsord" samlade på datorn? Blev sugen att göra en likadan låda till mina ettor :) Med vänlig hälsning Li

    SvaraRadera