Övriga ped.tips

Vi tillverkade djur av papptallrikar under engelskalektionen. Vi tittar på programserien "The game" och avsnitt 4 handlade just om "animals". Supercharmiga djur blev det och nöjda elever i åk 2.










I sugarbooks tillverkar vi egna uppslagsböcker. Ex. skriver eleverna individuellt om adjektiv, klockan, volym, längd, vokaler. Det blir en sorts sammanfattning av det man kan/har befäst. Till stöd gör vi en gemensam tankekarta först så att man kan få några tips. Boken kan de sedan slå i om de är osäker på någon enhet/begrepp/ord. Eleverna skriver med penna eller på Skolstilsappen. Sedan ritar de till.














Superenkelt och lärorikt. Under engelskan tillverkar vi egna memoryn. Det kan vara färger, siffror, kroppsdelar och djur. Vi skriver på datorn/skrivplattan för att det ska vara tydligt och läsbart för alla.  Kroppsdelarna fotar vi. Roligt att ha sitt eget öra eller hand med på ett av korten. Vi använder appen Picollage för att få små foton samt en gemensam rutmall för att få samma storlek. Vi sätter ett färgat papper på baksidan på korten för att de ej ska lysa igenom. Sedan lamineras korten för att hålla bra och läggs i fina askar.




Vi gjorde loppor och skrev engelska uppmaningar inuti ex. Jump two times, say something nice o.s.v.


Att synliggöra förmågor och skolämnen var en punkt att ta tag i efter ett härligt sommarlov med många reflektioner och funderingar. Jag och mina kollegor i lärarlaget hjälptes åt med det. Vi tillverkade skyltar och bilder kring förmågor med inspiration från Cecilia Gustavssons blogg och föreläsning från SETT-mässan i Kista i våras (Helenelundsskolan i Sollentuna). Vi startar med några förmågor och kan sedan allteftersom fylla på med fler.  Till att synliggöra skolämnena tillverkades små laminatskyltar att använda på dagsschemat i klassrummet. De blev i en färg för att inte blandas 
ihop med förmågorna.




                                             


Under Temat "Uppfinnare, upptäckare och entreprenörer" fick vi med sju ämnen.



Under temaarbetet övade vi på dessa förmågor. Förmågorna finns under mallfliken att skriva ut.
                                                          





                                                       








Behövs en paus i skolarbetet för att hämta ny energi? Sök på nätet efter Brain breaks. På You Tube finns rörelselåtar att få igång kropparna och knopparna...Sök gärna på snögubben "Valle" också, som har härliga rörelselåtar i vintermiljö.








I musiken använder jag gärna "Haydens gräddbakelse". Små berättelser om olika musikstycken och kompositörer. Ex. Trollflöjten av Mozart. Det medföljer en CD med små musikstycken till varje kompositör.


Till Mozart tittade vi på delar av Trollflöjten på youtube, vi provade på att spela på en blockflöjt, lyssnade på berättelsen och musiken från boken "Haydns gräddbakelse", färgla panflöjter, lyssnade på panflöjtsmusik samt kikade in på musikskolan.se & lyssnade på flöjter.


Här här vi en bokrelease för våra "Småkrypsböcker". Alla författare förtjänar väl ett firande när boken är klar?! Här te, frukt, salta pinnar, honung och kex. Vi tänder ljus i lyktor och lyssnar på någon ljudsaga.



"Fröken jag är klar". Förutom mandalas, extra böcker kan det vara bra med lite självständigt handarbete. Här gör vi garnbollar. Två pappringar i kartong med stort hål, sax och garn behövs. Snurra garnet varv på varv till hålet ej syns. Vi använde större virknålar till att hjälpa till på slutet. Fröken hjälper till att klippa upp samt knyta snöre som håller ihop snörbitarna. Bollarna kan förses med ögon och öron & sedan har eleverna finfina figurer att skriva berättelser om.




Miniwhiteboards från Lär och lek. Alla elever har fått en egen miniwhiteboard, en trasa och en penna.
 Här kan alla svara på frågor, få hjälp hur ord stavas, testa att rita och skriva, göra tal m.m. Ena sidan är blank och den andra med linjer. Det finns andra varianter att köpa ex. med rutor, bokstäver, helt blanka. Tavlorna är tunna och lättsuddade. Kan köpas var för sig eller i paket.


"Dagens tal" övas. Alla svar ska här vara 10.





I åk 1  i år provar jag på att utveckla föräldrakontakten och synliggöra det vi lär oss/behöver utveckla samt öva mer på. Klassbloggen med foton, veckobrev och ämnesområden är toppen men att bjuda in föräldrarna ger så mycket (för alla parter). På bänkarna har vi laminerat två lappar. Den gula är en komihåglapp där eleverna skrivit saker de behöver öva på ex. knepiga bokstäver, tal, räcka upp handen m.m. Den vita är fem uppåtpuffar från klasskompisarna, så att man kommer ihåg att man är bra på saker också..
Tidigare år har jag haft utspridda samtalstider både morgon och e.m. Jag har också haft en 
visningsdag då föräldrarna kommer och tittar på elevarbeten och böcker. I år provar jag på att slå ihop samtal och visning. Fyra eftermiddagar mellan kl.15-18 har klassen samtal och öppet hus. Man skriver upp sig på en e.m och väljer en tid (max 6 familjer/e.m). Före eller efter samtalet är man inne i klassrummet med sitt barn och tittar på böcker, arbeten, provar på mattespel och bra skolappar.  Smidigt och nöjda föräldrar, elever och fröken.





Magiska fingret gör det lättare att läsa eller...


...ett papper som successivt flyttas ned när det är mycket text.


Nedan modellera. Vi lottade ut varsin färg. Leran används emellanåt när man bara ska lyssna i klassrummet men har ett behov av att pillra med fingrarna. Det blir ormar, gubbar eller magiska kulor. Ibland får man ett uppdrag vad det ska föreställa. Fungerar dock inte när fröken har matematikgenomgång på tavlan eller annat som kräver ögonfokus. Men perfekt vid ex. högläsning.


Vädersnurror på engelska...hittat på Pinterest" Paper Plate Weather Chart"...

Papptallrikar, linjal, fem olika sorters färgat papper (gärna lite kartonglikt i tjocklek) lim, sax och "jungfruben".







Ritar ibland veckoplaneringar i någon form till eleverna. Här får de själva pricka av vad vi gjort under veckan. Bra att få insikt i vilka ämnen vi har och synliggöra/ansvara för att vissa skolarbeten är klara. Lappen klistras in i skoldagboken från Majemas förlag som vi har i åk 1-3.



Under musiken har vi arbetat med boken "Haydn's gräddbakelse" av Eva Welander. Förutom att lyssna på olika kompositörer färglade vi egna bakelser. Här ritade jag en mall. De blev färggranna och laminerades in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar